Deel 2: Een zoektocht naar de ontwikkeling van elektrische auto’s | Nieuws | Loogman tanken & wassen
Waar ben je naar op zoek?
Terug

Waar ben je naar op zoek?

Filter
8 locaties gevonden
Aalsmeer Almere Amsterdam Heerhugowaard Hoofddorp Lelystad Rotterdam Utrecht

Deel 2: Een zoektocht naar de ontwikkeling van elektrische auto’s

22 november 2022
card image
Loogman Carwash
Elektrisch rijden en laden wordt al zo gewoon maar, wist je dat in 1900 al 38% van de auto’s elektrisch aangedreven was? In deel 1 van onze zoektocht naar ons tankstation van de toekomst stonden we stil bij het feit dat eigenlijk 200 jaar geleden, de eerste elektrische auto al reed. Bizar eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft, voordat de doorbraak definitief kwam.

Onze doorbraak kwam eigenlijk rond 2014 en kwam door onze Jaap. Jaap is onze Financieel Directeur en verzorgt ons wagenpark. De laatste jaren zijn we van een relatief klein bedrijf gegroeid naar een redelijk groot bedrijf van 350 collega’s. Ook ons wagenpark groeide. Rond 2014 was Jaap zelf toe aan een nieuwe auto. Als Financieel Directeur let je op de centen en in dit geval lette Jaap natuurlijk ook op zijn eigen centen. Hij ging voor de Mitsubishi Outlander Hybrid. Voor mij was dat, na de Toyota Prius en de Tesla, de eerste echte auto die gedeeltelijk elektrisch werd aangedreven, maar vooral dat hij in de lease geen bijtelling had. Hoe lekker was dat? Iedereen had het over groen, natuur en milieu, maar wees eerlijk. Voor 99% van de berijders was de enige reden van het rijden van deze auto de 0% bijtelling. Wat een topregeling voor Jaap. Ik ken nog echt de taferelen rond de levering van deze auto. Ineens was het een immens populaire auto. Ik denk dat Mitsubishi nooit meer zo’n populaire auto in Nederland heeft gehad. Jaap had dan ook een mooie deal, maar werd zelf enthousiast over de kleine momentjes dat ie ook daadwerkelijk elektrisch kon rijden, want de actieradius lag nog maar rond de 40 km.

Dat geloof je toch niet?
Rond 1900 ruilden veel mensen in eerste instantie in Amerika, hun paarden en koetsen in voor gemotoriseerd vervoer. Er waren toen vooral drie verschillende aandrijvingen beschikbaar. Rond de 40% van de auto’s werd aangedreven door stoom, toen al 38% door een elektrische aandrijving en maar 22% werd aangedreven door benzine. De stoomauto had het probleem, dat je zo’n drie kwartier nodig had om de auto op te starten en je hem vervolgens moest bijvullen met water. De benzine auto van Daimler en Benz had het bezwaar dat je hem echt met een zware slinger moest starten, dat je van versnelling moest wisselen en dat ie veel kabaal maakte. De elektrische auto had toen al het voordeel, dat ie geen vervuilende gassen uitstootte en dat hij makkelijk kon starten. De actieradius van deze elektrische auto lag toen al op het niveau van Jaap zijn Mitsubishi uit 2014. Dat geloof je toch niet, in 1900 al? Wat is er in die 114 jaar dan gebeurd?
  • Delen via

Plaats een reactie